Samodoskonalenie – 6 skutecznych zasad

Samodoskonalenie – 6 skutecznych zasad

Samodoskonalenie, zgodnie z teorią psychologii humanistycznej, to rozwijanie się na wielu różnych płaszczyznach, czyli duchowej, intelektualnej, mentalnej, społecznej lub emocjonalnej. Z łatwością można to pojęcie przenieść także na grunt psychologii sukcesu, gdzie samodoskonalenie będzie wówczas oznaczać poszerzanie swoich zawodowych umiejętności i kompetencji. Zawsze jest to chęć stawania się lepszym człowiekiem, ale jak tego dokonać?

1. Szukaj wyzwań

Każdego dnia staraj się znaleźć dla siebie konkretne wyzwanie, postaw przed sobą zagadkę, jaką musisz rozwiązać. Nie pozwól swojemu umysłowi odpoczywać i nie daj się wtrącić w tzw. comfort zone, czyli strefę komfortu, która nie pozwoli Ci się dalej rozwijać tylko dlatego, że będzie Ci w niej dobrze i błogo. Szukaj wyzwań i nie bój się problemów.

2. Walcz z własnym strachem

Każdy z nas ma ograniczenia, które go blokują. Jest to często strach, jaki paraliżuje nasze działania. Czasem boimy się latać samolotem, pływać bez kapoka lub nie potrafimy wejść na wysoką wieże widokową. Za każdy razem pozbawiamy się nowego doświadczenia, które mogłoby nas budować. Twoim zadaniem jest więc stawić czoła mniejszym i większym obawom. Wypisz je na kartce i powoli, krok po kroku, zacznij z nimi walczyć.

3. Ucz się i nabywaj umiejętności

Zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się nauczyć? Być może nie masz prawa jazdy albo nie potrafisz mówić w języku obcym? Już dziś poszukaj kursu, dzięki któremu będziesz kształtować nową umiejętność, np. szybkie czytanie, nurkowanie, robienie na drutach, taniec towarzyski. Nigdy nie jest za późno, aby zyskać nową kompetencję.

4. Popraw kondycję fizyczną

Samodoskonalenie to nie tylko rozwijanie umiejętności duchowych czy intelektualnych, ale także rozwój fizyczny. Zgodnie z wieloma badaniami, tylko harmonijny rozwój daje szansę na pełną, całościową poprawę samopoczucia, witalności, a nawet możliwości intelektualnych. Warto pomyśleć także o diecie, ponieważ nasz mózg będzie pracował znacznie sprawniej, jeśli zapewnimy mu szereg odpowiednich składników pokarmowych.

5. Kształtuj własne emocje

Człowiek opanowany, charakteryzujący się wewnętrzną harmonią i spokojem, dużo łatwiej stawia czoła problemom dnia codziennego. Okazuje się, że można zapanować nad stresem i kontrolować swoje emocje w trudnych sytuacjach. Trzeba tylko mieć świadomość, jak i kiedy powstają, a później dawać im ujście w inny sposób. Pomyśl o kursie jogi, medytacji albo samodzielnie zapisuj w dzienniczku własne emocje, zaplanuj sobie kilka minut dziennie na wyciszenie. Notuj, jakie sytuacje wywoływały u Ciebie negatywne stany emocjonalne i pracuj nad nimi, aby w przyszłości nie wyprowadzały Cię z równowagi.

6. Sprecyzuj plany i bądź konsekwentny

Zanim jednak zaczniesz pracę nad sobą, ustal główny cel swego działania. Pomyśl, czego naprawdę chcesz od życia, jak widzisz swoją przyszłość, co jest dla Ciebie najważniejsze? Sprawdź, jakie masz talenty i kształtuj własny charakter, abyś w żadnej sytuacji nie dał się złamać.