MLM, jako pomysł na biznes

MLM, jako pomysł na biznes

Samo określenie MLM nie cieszy się dobrą sławą, dlatego nierzadko odstrasza nas choćby wspomnienie na temat marketingu sieciowego. Jedni potrafili w ten sposób zarobić ogromne pieniądze i wciąż to robią, inni zaś wzbraniają się przed MLM uważając, że jest to tylko swoista piramida finansowa. Jak jest więc naprawdę?

Marketing wielopoziomowy

MLM, czyli Multi Level Marketing nazywany jest marketingiem wielopoziomowym, ponieważ łączy w sobie sprzedaż produktów bądź usług z poziomowym systemem naliczania wynagrodzeń dla poszczególnych dystrybutorów w sieci networkingowej. Najprościej mówiąc, otrzymujemy zapłatę zgodną z wielkością sprzedaży, która według ustalonego systemu wypłacana jest konkretnym sprzedawcom. Co ważne, sam proces sprzedażowy omija kosztowne reklamy, miejsca magazynowania produktów, hurtownie itp. generujące zwykle wysokie koszty. Produkty dystrybuowane są przez bezpośrednich sprzedawców, a pieniądze z ewentualnych działań reklamowych czy logistycznych trafiają do ich kieszeni.

Liderzy i struktura dystrybutorów

W przypadku MLM można mówić o prostej zasadzie wyróżniającą tego typu biznesy, czyli „od pucybuta do milionera”. Tutaj każdy kiedyś zaczynał od najniższego szczebla, a dzięki energii włożonej w swoją pracę może się piąć po schodach kariery, a następnie cieszyć się dochodem pasywnym, na jaki zasłużył. Od prostego dystrybutora z odpowiednim zaangażowaniem można przejść do lidera. Kim oni są? To osoby, które zbudowały już sieć swoich dystrybutorów i to z ich sprzedaży osiągają konkretne dochody. Stanowią swoisty autorytet, poprzez zdobyte umiejętności, uczą innych, jak prowadzić marketing, pozyskiwać sprzedawców. Nierzadko prowadzą wewnętrzne kursy i szkolenia. Uzyskanie stanowiska lidera wiąże się jednak z wielkim nakładem pracy oraz zaangażowaniem. Mimo osiąganego w ten sposób dochodu pasywnego, liderem nie zostaje się raz na zawsze, ponieważ nieustannie należy dbać o utrzymywanie i poszerzanie struktury dystrybutorów.

Dystrybucja klasyczna i MLM

Przede wszystkim dystrybucja MLM jest zdecydowanie krótsza, niż w marketingu sieciowym. Pomija się tu pośredników, hurtownie oraz sklepy, gdzie następuje sprzedaż produktów. Dystrybutorzy MLM oferują je bowiem wprost do rąk klienta, a wcześniej zamawiają bezpośrednio od producenta korzystając z niższych cen. Dodatkowo, klienci mogą liczyć na szerszą wiedzą na temat nabywanych w ten sposób produktów. Zyskują jasny i czytelny przekaz, a nierzadko też mogą testować towary, kupować inne danej marki, otrzymywać bonifikaty zakupowe oraz cieszyć się ich wyjątkowością. Ten ostatni wykładnik, a mianowicie jakość i niepowtrzalauność produktów lub usług, jakie oferowane są w biznesach typu MLM, stanowi nierzadko ich czynnik sukcesu. Odbiorcy cenią sobie wysoką jakość, ale także wyjątkowość produktów, jakie mogą w ten sposób pozyskać. Nie ma ich nigdzie w sklepach, uchodzą za „trudno dostępne”, a odbiorcy mają wrażenie, że są wyjątkową grupą klientów mogących z nich korzystać. MLM to więc efektywny biznes, którego nie widać, a dystrybuowany w jego ramach asortyment sam się broni.

 

O autorze

Napisz komentarz