Chodzenie – 6 korzyści, jeśli praktykujesz je codziennie

Chodzenie – 6 korzyści, jeśli praktykujesz je codziennie

Spacer jest najlepszym lekiem człowieka– miał niegdyś powiedzieć Hipokrates. Ten sławny ojciec medycyny chyba nie wyobrażał sobie, że minął tysiące lat, a ludzie wciąż będą to traktować serio. Nic w tym dziwnego, skoro jest to dziś poparte solidnymi badaniami medycznymi. Obecnie idea chodzenia nieustannie rośnie na znaczeniu, ponieważ to najbardziej naturalny ruch, jaki praktykujemy, a przecież rzadko kojarzony ze sportem.

1. Zdrowy organizm

Oto najbardziej oczywista korzyść z chodzenia – poprawa naszego zdrowia. Spacer wpływa na sprawne działanie układu sercowo-naczyniowego, przyspiesza metabolizm, ogranicza występowanie chorób cywilizacyjnych. Dodatkowo dotlenia organizm, wzmacnia naszą odporność, buduje mięśnie. Będzie mieć ogromne znaczenie w przypadku utraty wagi, a także znacznie poprawi jakość naszego snu. Chodzenie to aktywność bezpieczna, ponieważ jest zalecana większości osób. Podczas, gdy np. tak modne dziś bieganie jest aktywnością, która jednak dość mocno obciąża kręgosłup czy serce i nie jest wskazana osobom mającym pewne dolegliwości, chodzenie jest całkowicie bezpieczne. Tylko w niektórych przypadkach powinno być konsultowane z lekarzem. Chodzić mogą osoby z problemami kręgosłupa, dolegliwościami sercowymi, będące po udarach czy wylewach, a nawet te, które potrzebują rehabilitacji ruchowej. Podczas spaceru to my ustalamy przecież prędkość i dystans, świadomie nie obciążając naszego organizmu.

Warto powiedzieć jeszcze słowo na temat przyjętej wartości 10 tys. kroków dziennie. Nie ma badań, które potwierdziłyby, że jest to wartość konieczna, przyczyniająca się do jakichś istotnych zmian w naszym organizmie. Sama idea narodziła się w Japonii, a liczba 10 tys. wiązała się z krokomierzem, jaki odliczał właśnie taką wartość. Jest to więc często umowne i symboliczne, ale na pewno optymalne dla naszego zdrowia.

2. Spalanie tłuszczu – utrata wagi

Nie ma najmniejszych wątpliwości, że chodzenie związane jest z utratą masy ciała. Podczas spaceru każdy będzie tracił różną ilość kalorii w zależności o poziomu intensywności, masy ciała i dystansu. Przyglądając się powyższej wartości 10 tys. kroków, spalanie osoby, która waży 85 kilogramów będzie równe ok. 500 kalorii dziennie, co na przestrzeni tygodnia daje 3500 kcal. Warto więc podjąć wyzwanie przejścia 10 tys. kroków każdego dnia dających dystans ok. 8 kilometrów. Ile zajmie nam to czasu? Podczas wolnego chodzenia potrafimy przejść 3 km w ciągu godziny, a bardziej intensywny chód daje 5 km na godzinę.

3. Zbawienne dla psychiki

W XIX wieku amerykański filozof Henry David Thoreau nie potrafił się nadziwić, jak można cały dzień przeżyć bez ruchu i nie popełnić samobójstwa. Badania osób chorujących na depresję oraz inne dolegliwości psychiczne udowadniają, że ruch ma znacznie bardziej lecznicze właściwości, aniżeli leki antydepresyjne. Chodzenie redukuje stres, zwiększa produkcję endorfin w mózgu, łagodzi lęki, odświeża umysł i resetuje z codziennych problemów. Nie bez przyczyny lekarze z Szetlandów w Szkocji mogą od niedawna zapisywać „spacery” na receptę.

4. Forma medytacji

Specjaliści od mindfulness polecają chodzenie jako formę medytacji, jednak wcześniej robili to już buddyści. Spacer miał być formą medytacji i zachwytu nad światem, naturą, jej pięknem, sposobem formułowania egzystencjalnych myśli. Medytowanie każdego kroku, docenianie magicznego „tu i teraz” jest jedną z lekcji uważności i także my możemy to tak tratować.

5. Rozwijanie kreatywności

Dużo mówi się o tym, że kreatywność rodzi się z aktywności, jaka jest harmonijna, powtarzalna i synchroniczna. Takie jest przecież też chód. Powtarzalny, wciąż taki sam. Od wieków wielu myślicieli korzystało z tej czynności, aby poszukiwać w sobie oryginalnych myśli, mierzyć się z nowymi hipotezami i odkrywać prawa rządzące światem. Praktykował to choćby Soren Kierkegaard po Kopenhadze czy Immanuel Kant przechadzający się zawsze o 15.30 ulicami Królewca (z tego względu nazywany zegarem Królewca). W dwie i pół godziny Charles Dickens pokonywał 20 kilometrów szukając inspiracji do swoich powieści. Virginia Woolf zaś miała mawiać: Muszę pozbyć się tego nastroju za pomocą spaceru po wzgórzach.

6. Dbanie o środowisko

Zdecydowana większość ludzi na co dzień korzysta z samochodów. Robimy to często zupełnie niepotrzebnie, rzecz by można, że nawet bez sensu. Niejednokrotnie kusimy się o podjechanie zaledwie kilkuset metrów do sklepu po bułki czy na pocztę. Stajemy się coraz bardziej wygodni, ufamy lekom, a tymczasem sekret naszego zdrowia i długowieczności tkwi w chodzeniu. Nie jest tu jednak mowa tylko o nas, ale też o tym, co dajemy sobą światu. Póki co, nie prezentuje się to najlepiej. Ofiarowujemy bowiem Ziemi tony plastiku, śmieci i masę spalin. Ciągle bierzemy, zamiast dawać coś od siebie. A wystarczy zacząć chodzić, odstawić tradycyjne środki transportu, aby produkować mniej dwutlenku węgla. Idąc do pracy staniemy się bardziej uważni, zaczniemy zauważać szkody, jakie wyrządzamy środowisku i być może to będzie miało na nas bardzo pozytywny wpływ, zmienimy się na korzyść dla środowiska. To jeden z argumentów, który stoi za tym, aby częściej przemieszczać się na stopach, zamiast na kołach spalinowego pojazdu, jak dotychczas.

Na koniec podsuwam Wam coś, co będzie Was wspierać w codziennym pokonywaniu min. 10 tysięcy kroków. To aplikacja będąca swoistą zabawą czy grąYourFitWay. Czasem ciężko nam samodzielnie podnieść się z kanapy. Bywa też, że nie lubimy niczego robić za darmo – niestety, jesteśmy społeczeństwem konsumpcyjnym. Być może więc obietnica zarobkowania z aplikacją będzie w stanie nas lepiej zmotywować do spaceru? 

Przyjrzyj się, o co tu chodzi? Tak naprawdę nie musisz nic kupować ani sprzedawać. Wystarczy, że chodzisz, za co jesteś punktowany środkami finansowymi. To banalnie proste, a przede wszystkim zdrowe, więc do dzieła! Skorzystaj z formularza kontaktowegoi uzyskaj voucher dostępu do aplikacji na miesiąc za jedyne 1$. Nie zwlekaj, bo ilość voucherów jest do wyczerpania, a później będziesz już musiał zapłacić za to samo 10$. Samodzielnie sprawdź jak to działa. Jeśli masz jakieś pytania, to zapraszam na grupę Facebook – Idziemy po zdrowie. No to chodźmy!